اولین سری از مجموعه کتاب هایی که به موضوع تاریخ، سیاست و فرهنگ روسیه به طور کل و چچن به طور خاص می پردازد، منتشر شد.

در ادبیات معاصر موضوع احیای روابط روس- چچن و همگرایی بین اقوام قفقاز در تمدن روس کمتر کار شده است و عمدتا به شاکله­ های ذهنی موجود بسنده می­کنند. کتاب «فاکتور ک.ا.آ.: تقابل» با نگاهی دوباره به تاریخ تعاملات چچن­ها و روس­ها به تالیف درآمده و "جامبولات عمروف" مدیر روابط خارجی، سیاست قومی، نشر و اطلاعات جمهوری تاتارستان از آن رونمایی کرد.

این کتاب اولین سری از مجموعه­ کتاب­هایی است که به موضوع تاریخ، سیاست و فرهنگ روسیه به طور کل و چچن به طور خاص می­پردازد. «ک.ر.آ.» همان "رمضان احمدویچ قدیروف" رئیس جمهوری چچن در فدراسیون روسیه است که توانست چچن را به منطقه­ ای شکوفا با رشد سریع عمرانی تبدیل کرده و جنایت و فساد اداری را به پایین ترین حد خود برساند. واژه «تقابل» در عنوان این کتاب در واقع به خاطر رویارویی­های چندین قرنی بین مردم چچن و حکومت روس نیست، بلکه صحبت اصلی درباره رویارویی مشترک با کسانی است که قصد تخریب کشور – روسیه را دارند.

این کتاب محتوای علمی ندارد، بلکه هدف اصلی آن بازنگری در روابط دو قوم و ارائه دلایل و استدلال­هایی برای حوادث تاریخی و تقویت مناسبات بین اقوام است.

جامبولات عمروف می­گوید: "برای من به عنوان یک چچن و شهروند روسیه، مطالعه در تاریخ برای کشف موارد خاص و کمتر دیده شده، نبود، بلکه می­خواستم نگاهی دوباره و عمیق­تر به تاریخ داشته باشیم. این تاریخ سرشار از صحنه­ های جالب از زندگی دو قوم است."

مولف کتاب با اشاره به روابط مردم کوه نشین با حکومت روسیه، آن را تجربه­ای غنی از همزیستی و تاثیر متقابل اقوام در چارچوب یک حکومت می­نامد. به گفته وی، این نمونه برای دو قوم با دو دین بزرگ جهانی (اسلام و ارتدوکس) می­تواند درس­های زیادی برای سایر مردم دنیا به همراه داشته باشد.

به گفته وی، قدیروف و پوتین «پل اعتماد» بین چچن­ها و روس­ها بنا کردند. مولف تاکید کرد که این کتاب برای دانشمندان، دانشجویان، اساتید و سیاستمداران جالب توجه خواهد بود.

فصل سوم این کتاب «فاکتور ک.ر.آ.: سازندگی» نام دارد که درباره کارها و اقدامات رمضان قدیروف است و آخرین فصل کتاب «فاکتور ک.ر.آ. گروزنی» درباره دویست سالگی تاسیس شهر گروزنی است.

منبع: روزنامه پارلمان

https://www.pnp.ru/politics/chechency-gotovy-otdat-zhizn-chtoby-rossiya-ostavalas-procvetayushhey-stranoy.html

کد خبر 2702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =